Panouri solare pe calea ferată: Elveția testează o tehnologie unică cu potențial uriaș pentru România

de: Ozana Mazilu
07 11. 2024

Autoritățile elvețiene au dat undă verde unui proiect pilot inovator ce vizează instalarea panourilor solare pe calea ferată, o premieră mondială care atrage deja interesul mai multor țări, inclusiv România. Tehnologia, dezvoltată de un mic start-up din Elveția, Sun-Ways, este concepută pentru a valorifica infrastructura feroviară în producția de energie regenerabilă. Având în vedere creșterea cererii de energie și nevoia de soluții sustenabile, acest proiect ar putea aduce beneficii semnificative și rețelei feroviare românești.

După o perioadă de testare intensivă de zece luni, compania a obținut în final acordul din partea Oficiului Federal pentru Transporturi (OFT) pentru a începe implementarea panourilor solare detașabile pe o linie feroviară deschisă circulației. Proiectul, care va debuta în primăvara anului 2025, promite o schimbare majoră în modul de utilizare a infrastructurii feroviare pentru generarea de energie verde, conform presei străine.

Inovația Sun-Ways: sistem detașabil și eficient

Sun-Ways, start-up-ul elvețian din Vaud, a creat o tehnologie unică, brevetată în colaborare cu Institutul Federal Elvețian de Tehnologie din Lausanne (EPFL). Spre deosebire de alte sisteme solare testate pe căile ferate în Italia și Anglia, proiectul elvețian include panouri solare detașabile, care pot fi instalate rapid cu ajutorul unei mașini speciale de cale ferată, dezvoltată de Scheuchzer SA. Această inovație permite montarea eficientă, instalând până la 1.000 de metri pătrați de panouri solare într-o singură zi.

Pentru prima fază a proiectului, panourile vor fi instalate pe o porțiune de 100 de metri a căii ferate din cantonul Neuchâtel, între șine. Timp de trei ani, aceste panouri vor alimenta rețeaua locală cu energie, iar sistemul a fost proiectat astfel încât panourile să poată fi îndepărtate cu ușurință pentru lucrările de întreținere necesare infrastructurii feroviare. Joseph Scuderi, CEO-ul Sun-Ways, a subliniat unicitatea acestui proiect: „Va fi prima dată când panouri solare sunt montate pe o cale ferată pe care circulă trenuri, un pas important pentru dezvoltarea energiei regenerabile”.

Pe lângă eficiența energetică, tehnologia Sun-Ways ar putea oferi o soluție de adaptare a rețelei feroviare la nevoile energetice moderne. Cu infrastructura feroviară extinsă a Elveției și perspectiva de extindere internațională, această tehnologie poate ajuta la reducerea dependenței de combustibili fosili și la sporirea producției de energie verde în Europa.

Potențial pentru România și alte țări interesate

În contextul în care multe state europene caută soluții pentru extinderea capacității de producție de energie regenerabilă, proiectul Sun-Ways a stârnit deja interesul mai multor țări, printre care și România. De asemenea, start-up-ul a demarat discuții preliminare pentru proiecte similare în Coreea de Sud, Spania și Franța, cu perspective de colaborare și în China, Thailanda și Statele Unite.

Pentru România, adaptarea acestui tip de tehnologie ar putea reprezenta un pas important în direcția sustenabilității energetice. Rețeaua feroviară românească, deși are nevoie de modernizare, deține un potențial imens pentru instalarea panourilor solare, similar cu planul de acoperire a celor peste 5.300 de kilometri de cale ferată din Elveția. În acest fel, țara ar putea beneficia de o sursă de energie electrică adițională, mai ales în contextul creșterii cererii de consum.

Matthias Egli, directorul Swissolar, asociația elvețiană pentru energie solară, estimează că tehnologia solară ar putea să furnizeze până la 50% din necesarul energetic al Elveției până în anul 2050. Impactul asupra mediului al unui astfel de proiect ar fi semnificativ, iar integrarea acestuia pe o scară largă ar putea duce la o reducere substanțială a emisiilor de dioxid de carbon în sectoarele transportului și energiei.

Viitorul energiei solare pe căile ferate

Pe măsură ce faza de testare în Elveția avansează, Sun-Ways și partenerii săi vor colecta date pentru a evalua impactul acestei tehnologii asupra uzurii căilor ferate și pentru a analiza durabilitatea în timp a sistemului. Dacă rezultatele proiectului-pilot se vor dovedi pozitive, tehnologia ar putea fi implementată la scară largă, contribuind semnificativ la capacitatea globală de producție de energie regenerabilă.

Acest proiect-pilot reprezintă un model de inovație care deschide noi perspective în utilizarea infrastructurilor existente pentru a răspunde nevoilor energetice moderne. România, alături de alte țări interesate de adoptarea tehnologiei Sun-Ways, are astfel ocazia să își îmbunătățească sustenabilitatea energetică prin adaptarea rețelei feroviare la standardele verzi ale viitorului.